Ilo,  Voimavara

Liikunnan ilo – ja sen puute

Keväiset säät ovat innostaneet taas liikkumaan enemmän, mutta välillä liikunnan ilo tuntuu olevan hukassa – etenkin mikäli liikkumisen rytmi muuttuu. Varsinkin kevään sairastelut ovat tuoneet taukoa liikkumiseen ja tuntuu, että liikunnan ilo on aina löydettävä jotenkin uudelleen. Mistä siis motivaatiota liikkumiseen?

Yksi tärkeimmistä motivaatiotekijöistä on mielestäni oikean ja itselleen sopivan likkumismuodon löytyminen. Sorrun usein siihen, että mietin mitä muut tekevät ja, että minun pitäisi tehdä samaa. Lähden helposti ajattelemaan, että ”omat lajini” olisivat jotenkin huonompi valinta kuin muiden – ja olen huonompi mikäli treenaa kuten kaikki muutkin. Onneksi nykyisin ajatellaan, että kaikki liikunta lasketaan – eihän sillä oikeasti ole väliä käveletkö tekemässä valokuvausreissun, nosteletko leikkipuistossa lapsia kiipeilytelineeseen vai liikutko salilla puntteja nostellen. Näin suorittamaan taipuvaiselle on ihana synninpäästö se, ettei liikunnan tarvitse aina olla suoritus vaan se voi vapaasti olla oma arkista elämää.

Yksi apu oman liikunnan ilon löytämiseen voisi olla myös oman liikkujatyypin tunnistaminen. Susanne Valkeakari ja Petteri Korkala esittelevät vuoden alussa ilmestyneessä teoksessaan 4 erilaista liikkujatyyppiä, joista omien piirteiden tunnistaminen voi auttaa ymmärtämään omia motivaation lähteitään liikkumiseen.

Nämä liikkujatyypit ovat:
✨ Fiilistelijä (mm. pitää hauskaa seurassa ja nauttii leikkimielisyydestä, nauttii maisemista)
✨ Seikkailija (mm. motivoituu vaihtelusta ja elämyksistä, itsenäinen)
✨ Organisoija (mm. suunnittelee liikunnan huolellisesti etukäteen ja menee tuttuja reittejä)
✨ Tiedon ja tehon analysoija (mm. motivoituu mitattavista tavoitteista ja siitä tiedosta, että tietyt asiat tuottavat tulosta)

Liikkumismuodon lisäksi onkin hyvä pohtia esimerkiksi liikunnan aikatauluttamista, joka toisille sopii, liikunnan vaihtelua sekä seuraa. Liikkuuko mieluummin yksin vai yhdessä? Ja jos liikkuu toisen kanssa, niin kenen? Kuka olisi sopivaa liikuntaseuraa juuri sinulle? Toinen voi toimia kannustavana tekijänä tai myös lannistajana.

Itsestäni tuntuu, että minusta löytyy nykyisinkin hiukan organisoijaa mutta aikaisempi sisäinen tiedon analysoijatyyppini on muuttumassa fiilistelijäksi. En enää motivoidu niin vahvasti tulostavoitteista vaan haluan liikkua huomaamattani, vaikkapa lasten kanssa ulkoilessa tai luontoretkillä. Joogaa teen puolestaan siksi, että miulla on joogakalenteri, jonka mukaan menen. Itse olen luonteeltani myös sellainen innostuja ja samalla myös kausiluonteinen liikkuja. Pidänkin vaihtelusta ja uuden oppimisesta. Vaihtelen lajia usein ja teen välillä vähän sitä sun tätä.

Itselle tyypilliset toimintatavat ja itseä motivoivat tekijät onkin hyvä tunnistaa myös liikkumista ajatellen. Mikä on se ajatus tai toimintatapa, mikä tuottaa juuri sinulle iloa? Mikä motivoi juuri sinua liikkumaan? Kirjoita ihmeessä kommentteihin, mistä itse löydät liikunnan ilon!

Lähdeteos:
Susanne Valkeakari ja Petteri Korkala: Löydä liikunnan ilo – Liiku omalla tyylilläsi.  Gummerus, 2022. Kuunneltu Suplasta. Äänikirjan kesto: 6 h 27 min. Äänikirjan lukija: Susa Saukko. 

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.